Op de Pabo in Sittard waar studenten worden opgeleid tot leraar in het basisonderwijs, hebben drie studenten les gehad om schaakles te kunnen gaan geven aan scholieren.
De lessen aan de drie studenten zijn verzorgd door Eric Brouwers. Dit gebeurde de afgelopen twee weken in drie blokken van twee uur.
Op de foto hier onder zien we Eric Brouwers met het het enthousiaste drietal, Guus Derks, Camilo van Hoof en Rick Leinarts. Zij zijn derdejaars studenten, ze kunnen schaken en ze willen schaakles verzorgen op de basisscholen (dit kan de school zijn waar ze stage lopen, maar het kan ook een andere school zijn drie uitdrukkelijk om schaakles vraagt). Het ligt in de planning dat alle drie vanaf 1 maart a.s. een cursus van tien lessen gaan geven op hun stageschool. Overigens hebben andere studenten inmiddels ook interesse, dus waarschijnlijk wordt de groep binnenkort verbreed.
De kans is groot dat scholen schaaklessen willen laten verzorgen, want bijvoorbeeld alleen al in Zuid-Limburg is dit van negen scholen bekend.
Hier onder een verslagje van Camilo van Hoof:
De schaakcursus heeft mij weer laten inzien hoe leuk het spel wel niet is. Op de basisschool heb ik zelf ook een schaakcursus gevolgd en vond dit toen al helemaal geweldig!
Tijdens de cursus heb ik veel handige tips, nieuwe spelregels en inzichten gekregen om mijn eigen schaakkunsten te verbeteren.
Verder liet literatuurstudie zien dat dit denkspel voor kinderen heel belangrijk is op cognitief, sociaal en emotioneel gebied. Leerlingen ontwikkelen zich onder andere op gebied van concentratie, rekenen, kritisch denken, creativiteit en probleemoplossend denken. Daarnaast stimuleert schaken het samenwerken tussen leerlingen en kunnen zij zich ook makkelijker verplaatsen in anderen.
Tegenwoordig hebben scholen het steeds over de 21-eeuwse vaardigheden die kinderen moeten leren. Uit onderzoek blijkt echter dat leerkrachten het lastig vinden om deze in hun lessen in te bedden. Maar een groot aantal van die 21-eeuwse vaardigheden zoals creativiteit, problemen oplossen, kritisch denken en timemanagement worden gestimuleerd en ontwikkelt dankzij schaken.
Hoogste tijd dus om leerlingen kennis te maken met dit spannende, mooie denkspel!
Hier onder een verslagje van Rick Leinarts:
Het berichtje op de portal sprak me meteen aan. Een lucratieve bijbaan door het geven van schaaklessen. Mijn interesse was in ieder geval gewekt, en dat terwijl ik nog niet eens schaken kon! Inmiddels volg ik sinds 2 weken een schaakcursus, terwijl ik pas twee en een halve week schaak! In het digitale tijdperk waarin we leven staat youtube vol met schaaklessen voor verschillende niveaus. Zo heb ik de waardes van de stukken en de mogelijke zetten van ieder stuk geleerd. Dit is al een eerste koppeling naar de kinderen op de basisschool. Zij kunnen tegenwoordig vaak sneller door apps en filmpjes navigeren dan dat ze hun eigen veters kunnen strikken.
In een tijdperk waar 21st century skills onmisbaar zijn voor kinderen vind ik het schaken een uiterst geschikt middel om verschillende doelen te behalen. De kinderen ontwikkelen op deze manier onder anderen ruimtelijk inzicht en de 21e eeuwse vaardigheden kritisch denken, probleem oplossend denken en communiceren. Daarom vind ik schaaklessen voor kinderen zo belangrijk en wil ik graag bijdragen aan de realisatie hiervan.
Hier onder een verslagje van Guus Derks:
Lesgeven in schaken, voor mij het combineren van twee hobby's, dus natuurlijk doe ik mee aan de cursus. Van de ene kant natuurlijk het lesgeven, als leerkracht in opleiding uiteraard een van de leukste dingen om te doen. Van de andere kant het schaken, als fanatiek bordspellen-speler is schaken natuurlijk een zeer uitdagend spel, mits je een gewaagde tegenstander hebt.
Over gewaagde tegenstand gesproken, vóór de cursus speelde ik eigenlijk alleen maar sporadisch met mijn vader. We waren best wel aan elkaar gewaagd, maar over het algemeen won ik doordat ik verder vooruit kon denken. Tijdens de cursus heb ik veel kleine dingetjes geleerd die enorm veel impact hebben gehad op mijn manier van spelen, sindsdien wint mijn vader alleen nog maar als ik echt onwijs slechte zetten doe(??).
Gedurende de cursus heb ik ook een aantal keer tegen Eric mogen spelen. De eerste keer was behoorlijk schrikken, ik speelde namelijk voor het eerst met een klok en raakte helemaal in paniek. Tijdens het simultaan ging het echter vele malen beter en hebben we de match uiteindelijk afgesloten met een remise (helaas was er niet genoeg tijd).
Ik heb veel plezier gehad tijdens de cursus en veel meer geleerd dan dat ik had verwacht.
Laat een reactie achter